Tuesday, May 5, 2009

Disallow for pregnant moms' viewing.. Harlequin Ichthyosis


Harlequin Ichthyosis (HI) adalah penyakit kulit dari genetik. Sesiapa pun tidak mahu ini berlaku dalam keluarga kita. Penyakit ini kebanyakkan berlaku pada tahap fetus lagi.. menyebabkan anak yang dilahirkan mempunyai kulit yang keras. Merekah-rekah dari hujung kaki hingga kepala. Kebanyakkan bayi yang baru lahir bersama HI ini akan menghembuskan nafas dalam 1 hingga 14 hari.

Kebanyakan yang berlaku menjadikan kulit sangat keras seperti lapisan simen nipis menyaluti kulit. Gambar kulit yang lebih dekat dibawah Microskop (x3000) seperti dibawah ini :-

Memandang pada semua ini.. Rasa syukur yang teramat sangat bila dapat memiliki tubuh badan yang sihat. Stop to talk about this. Melihat saja gambar bayi-bayi ini cukup untuk menitiskan air mata.
manusia merancang. tuhan menentukan.
Kalau ada rasa simpati. Jangan mencaci kejadian Tuhan yang tidak sempurna di mata kamu. Mencaci itu mampu menjadi 'doa' untuk diri sendiri. Jika bukan untuk kita. Ia mampu berlaku pada generasi kita yang seterusnya..

Renung-renungkan.. Selamat Beramal

Di sini juga bagi sesiapa yang mempunyai hati kental dan mampu melihat bayi yang bergelut kesakitan dengan HI ini. Lihatlah Video di bawah..

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Archithings. Powered by Blogger