Sunday, March 15, 2009

Night is actually harmful..

Ultraviolet rays.. Ada range UV-A and UV-B, UV-C masih dalam peringkat kajian setelah banyak atom-atom ozon menipis. Actually UV ini bukan sahaja terpancar pada waktu siang. Which means cahaya matahari la. Tsk..tsk..tsk.. UV rays ada pada waktu malam juga yer.. mek cakap ini berdasarkan encyclopedia yang mek selalu baca. Spectrum range of UV ini berhampiran sangat dengan visible light. Bermakna mana-mana cahaya yang menyinari kita mengandungi UV. Walaupun dalam kadar yang sedikit.. Ia tetap wujud. Semakin kecil wavelength semakin kuat electromagnetic force keatas kita. Easy to understand. Paling ringan adalah radio wave dan paling tidak baik for kita adalah sinar gamma. As u can see seperti jadual dibawah :-

Lampu kalimantang atau kita panggil lampu panjang ini mengandungi UV ray. Prolong terdedah pada lampu akan mengakibatkan cancer. Ini Cuma pendekatan biasa. Tak banyak yang tahu. Well.. Now I telling you. Tapi pancaran sinar UV ini sedikit sangat la jika dibandingkan dengan natural rays dari Matahari. But still exist dalam cahaya luminescence yang kita guna pada malam hari iniew.. Itu sahaja pendekatan Dr Rania.. (ehemm.. jadi doctor la plak kali nih selepas beberapa bulan tak jadi.. kann..)

Components of a Fluorescent Lamp

A fluorescent lamp consists of a phosphor-coated tube, starter, and ballast. The tube is filled with an inert gas (argon) plus a small amount of mercury vapor. The starter energizes the two filaments when the lamp is first turned on. The filaments supply electrons to ionize the argon, forming a plasma that conducts electricity. The ballast limits the amount of current that can flow through the tube. The plasma excites the mercury atoms, which then emit visible and ultraviolet light. The light strikes the phosphor coating on the inside of the lamp, which converts the ultraviolet light into more visible light. Different phosphors produce warmer or cooler colours.

Tapi UV ini bukan semua jahat.. macam manusia jugak la.. Setiap orang jahat ada baik dalam dia. UV ini penting jugak dalam kehidupan kita. Pembekal utama Vitamin D dalam badan kita adalah dari sinaran ini (tapi better cahaya matahari waktu pagi la..)

Anyway.. terpulanglah sama ada nak pakai UV protection lotion waktu malam atau tidak. I just mendedahkan sahaja apa yang benar..

Fikir-fikirkan.. jangan abaikan kehidupan kita dengan kesengsaraan.

Daa~

2 comments:

Chef Aduka said...

Fikir-fikirkan.. jangan abaikan kehidupan kita dengan kesengsaraan.nak rasa sengsara...pi la salam lagik!!!

Rania Escova said...

p salam boleh la.. janji lepas selesai vogue ( mcm pukoi 5 pagi ka..) no.2 -> letak keta dalam yasmin (so.. org tak boleh sentuh atau berebut mek..) hehe..


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Archithings. Powered by Blogger